Nieuws & Pers

Yaacov Agam

Yaacov Agam - Andromeda

Yaacov Agam, geboren 1928 in Richon-le-Zion, Israël als Jacob Gipstein, is een schilder en objectkunstenaar. 

Agam werd geboren in een religieuze familie (zijn vader was een rabbi). Hij kreeg zijn opleiding van 1946 tot 1950 aan de Bezalel Academy of Art and Design in Jeruzalem van Mordechai Ardon, die hem sterk heeft beïnvloed. 

Hij studeert eveneens aan de kunstnijverheids-school in Zurich, Zwitserland onder leiding van Johannes Itten, bekend omwille van zijn substractief kleurensysteem.

Hij verhuist in 1951 naar Parijs om te werken in het Atelier d’Art Abstrait en bouwt daar al zijn eerste kinetische objecten, die afhankelijk van de positie van de beschouwer of van een directe aanraking van uiterlijk veranderen. 

In de periode rond 1953 maakt hij een aantal experimentele abstracte films.

Zijn eerste solotentoonstelling wordt georganiseerd in 1953 in de Craven Gallery en twee jaar later nam hij deel aan de eerste internationale expositie voor kinetische kunst Le Mouvement bij Galerie Denise René in Parijs (1955), met pioniers als Jesús Rafael Soto, Carlos Cruz-Diez, Pol Bury, Alexander Calder en Jean Tinguely.

In 1963 neemt hij deel aan Documenta III in Kassel. In 1972 krijgt hij een grote overzichtstentoonstelling in het Musée d’Art Moderne in Parijs en in het Guggenheim 

Specifiek voor Yaacov Agam is dat hij uitgaat van welhaast grenzeloze positieveranderingen, waarbij hij het thema van variatie en serie in een proces van virtuele mogelijkheden vertaalt. 

Hij ontwikkelt zijn eigen theorie van “polymorfe beelden waarin visuele prikkels worden geactiveerd door het verschuivende gezichtspunt van de kijker.

Vanaf 1961 breidt hij de zintuigelijke effecten van zijn objecten uit door er geluidseffecten en tastbare stimulansen in op te nemen.

De ideeën van Agam hebben ook een belangrijke weerslag op de openbare ruimte. Hij vervaardigt grote muurwerken met verschillende gekleurde componenten voor architectonische projecten.

Spraakmakend zijn onder andere de fontein op La Défence in Parijs uit 1975 en de monumentale fontein in het centrum van Tel Aviv met zijn lichtspel in 1985.

 “My intention is to create a work of art which would transcend the visible, which cannot be perceived except in stages, with the understanding that it is a partial revelation and not the perpetuation of existing.”

“My aim is to show what can be seen within the limits of possibility which exist in the midst of coming into being.”

Het werk van Agam kan beschreven worden in termen van meerdere mogelijkheden in observatie om naar het kunstwerk te kijken en waarin elke mogelijke toestand waarin naar het kunstwerk kan worden gekeken een waarschijnlijkheid krijgt.

Het is zo dat bij het kiezen van een bepaalde  invalshoek van kijken het kunstobject van Agam zich tegelijk in één of meerdere toestanden bevindt, alleen weten we niet welke.

Wat we wel weten is dat kijken er voor zorgt dat het kunstobject overgaat in één van zijn samenstellende delen.

In het werk van Agam zit dus een onbepaaldheid.

Eerst beperkt in een grof zintuigelijke onbepaaldheid bij observatie van het werk, maar wat wel door directe waarneming kan worden beslist.

Maar logischerwijze is er geen onzekerheid in het kunstwerk zelf.

De onzekerheid zit hem in de waarnemer himself die zich verplaatst en naargelang zijn positie zo participeert in het kunstwerk. 

Het werk van Agam doet dus appel op het bovenzinnelijke bewustzijn, het overstijgen van de gewone werkelijkheid om zo van het kunstwerk te kunnen genieten.

Agam zegt inderdaad dat het visuele slechts een van de vele mogelijkheden is onttrokken aan een eeuwige beweging en dat in een voortdurende staat van geestelijke ontwikkeling.

De fundamentele betrekkelijkheid van de tijd in het werk van Agam geeft dan weer referenties aan het spirituele.

Vindingrijke eigenschappen zorgden er echter voor dat zijn werken geen steriele formules worden of een buitensporige aanbidding van een wetenschappelijke model.

Zijn beelden verwijzen naar organische en spirituele ervaringen, in overeenstemming met de universalistische doelstellingen van de andere pioniers in de twintigste-eeuwse abstractie.

Did you like this? Share it!

0 comments on “Yaacov Agam

Leave Comment