Nieuws & Pers

Op de koffie met kunstenares Hilde Van de Walle

Interview met hedendaags beeldend kunstenares Hilde Van de Walle. een succesvolle figuratieve kunstenares met werken in brons, polyester en ijzercomposiet zowel voor binnen als buiten.

Een verhaal van passie & doorzetting

Van kleins af tekende en knutselde Hilde. Met de vinger tekende Hilde in de condensatie op de ramen, met een stokje in het zand…..

Na de kunsthumaniora ging Hilde naar het hoger Sint-Lucasinstituut te Gent.

Hilde combineerde de opvoeding van een tweeling met een 4-jarige opleiding grafiek aan de academie van Oudenaarde.

Ze vervolledigde die opleiding met 1 jaar finaliteit Vrije Grafiek.

Een derde zoon werd geboren. 

Hilde gaf les in de Arteveldehogeschool waar ze levend model en ruimtelijke vorming gaf.

Ze combineerde haar gezinsleven en job nog met een 4 jarige opleiding keramiek aan de stedelijke academie te Zottegem. 

Het was veel om alles te combineren maar de passie voor de kunst was zo groot dat dit lukte!

Het oeuvre

Het oeuvre van Hilde gaat over de mens als individu of in dialoog tot iemand of tot zijn omgeving.

Hilde vindt het enorm boeiend te observeren hoe de mens zich als individu uit tegenover de ander of haar omgeving. haar uitdaging is op zoek te gaan naar een bepaald temperament of gevoel.

Een mens kan individueel, sociaal, ingetogen, extravert, introvert, zachtaardig, uitbundig, … ingesteld zijn. In een beeld gaat Hilde op zoek naar hoe ze de uitdrukking kan geven aan een bepaald gevoel.

Lees meer over Hilde Van de Walle

Hilde Van de Walle haar atelier

Jouw werken zijn nooit perfect afgelijnde figuren, waarom verkies je deze “abstractere” manier van werken?

De weg die je als kunstenaar aflegt groeit permanent. Mijn academische vorming maakt het mij creatief makkelijker om mijn visie in beeld te brengen. Tijdens de academische opleiding  ga je vooral op zoek naar de anatomie van hoe een vorm in elkaar zit, pas daarna kan je persoonlijk en authentiek met de vormen omgaan en ze interpreteren. Die creatieve fase is voor mij de meest interessante fase omdat ik daar mijn eigen vrijheid kan inleggen. Bepaalde vormen in het sculptuur zal ik muteren, verplaatsen of uitvergroten. Een uitzwelling of inkrimping van een deel van het figuur kan net meer expressie en zeggingskracht krijgen hierdoor. De soms grof gemodelleerde huid van het beeld ontluikt de expressieve kracht van het moment. Op die manier wil ik een ziel en emotie in het werk steken.

“Genegen”, bronzen sculptuur

Je hebt onlangs een werk op maat gemaakt voor een klant, hoe is dat proces verlopen?

Werken naar opdracht is altijd wat dubbel. Je denkt oorspronkelijk dat je zal moeten inboeten aan vrijheid en authenticiteit. Maar laat dit nu net de uitdaging zijn.

Het proces groeit langzaam, eerst is er het aftasten van wat de opdrachtgever wil, zowel qua beeltenis als expressie. Het is fijn mensen te leren kennen en in hun leefwereld te komen. Na een aftastend gesprek begint het eigenlijke werk, hoe kan ik de vraag van de opdrachtgever op mijn eigen manier verwerken zonder mijn persoonlijke drive, vrijheid en identiteit te verliezen?

Ik maak schetsen en studies en probeer een zo goed mogelijk antwoord te bieden op hun vragen. De eerste ontwerptekeningen worden met de klant besproken, altijd verrassend en boeiend omdat je toch een beetje binnendringt in hun eigen leefwereld. Daarna wordt een maquette gemaakt op schaal, wat al onmiddellijk een duidelijk beeld geeft van wat de eigenlijke realisatie zal worden.

Schets + maquette van “En garde”, de eerste stappen van het proces

De maquette wordt voorgelegd en besproken. Hierbij komt de opstelling van het sculptuur ook aan bod, de integratie op locatie moet ook kloppen.

Dan kan de uitvoering op ware grootte van start gaan. Een stalen schraag/skelet lassen waarop het sculptuur gemodelleerd wordt.

“En garde”

Ik vraag de klant te komen kijken naar het prototype vooraleer het in productie gaat omdat er in die fase nog kleine aanpassingen kunnen aangebracht worden. Daarna kan het beeld in productie gaan nl. mouleren, gieten in brons, ciseleren, patineren.

De laatste fase is het plaatsen van het sculptuur en is vooral een technische uitvoering maar tevens ook de kers op de taart!

Je hebt veel prijzen gewonnen en beelden gemaakt voor publieke ruimtes. Wat vind je zelf een heel geslaagd monumentaal werk? Waar ben je fier op?

Het beeld ‘OP UITKIJK’  stelt een universeel figuur voor die elke voorbijganger begroet. Het figuur vertrekt vanuit een bolvormige constructie waaruit drie rompen groeien. De drie hoofden staan dan ook verschillend gericht naar de passant die de rotonde nadert. Het beeld heeft geen vast standpunt, de ronde vorm van het sculptuur met de drie hoofden in verscheidene richtingen en de rotonde op zich, zorgt voor een all-round beleving.

Het monumentaal sculptuur ‘OP UITKIJK’  begroet en waakt over de inwoners van Eke. De strakke omkadering fungeert als een lineair passe-partout rond het massieve sculptuur en geeft het beeld een vaste plaats in de open ruimte. Op uitkijk staat op de rotonde aan de kerk van Eke.

“Op uitkijk”

Een ander werk waar ik heel trots op ben is “gebogen dialoog” in Machelen. De twee figuren vertolken, mede door hun naar elkaar gerichte houding en omkaderende boog, een niet vast te grijpen samenspraak. Vooral de lege ruimte tussen beide beelden functioneert als een universeel klankbord van communicatie en dialoog. Naar aanleiding van de tentoonstelling Beaulieu 2017 in het Kasteel Beaulieu met als curator Gilbert Putteman, heeft de gemeente Machelen de beeldengroep ‘Gebogen dialoog’ aangekocht en werd het geplaatst aan het gemeentehuis van Machelen in de Woluwestraat.

“Gebogen dialoog”

Je stelt vaak 2 figureren ten opzichte van elkaar, heeft dit een betekenis?

Het thema van verbondenheid en dialoog fascineert mij. Vooral de manier van hoe ik dit in een tastbare beeltenis kan weergeven zonder af te dwalen naar een letterlijke afbeelding. Het is moeilijker een emotie op te roepen door minder te tonen dan die emotie letterlijk figuratief en compleet in beeld te zetten. Ik wil een emotie oproepen door minder uit te beelden, wat volgens mij net meer zegt en waar de toeschouwer een eigen invulling kan aan toevoegen.

“Gedragen”

Een verstrengeling van 2 figuren tot één beeld, of de open restruimte tussen de sculpturen kan soms meer zeggen dan die in te vullen. Ik gebruik soms ook een kader rond de sculpturen, een soort passe-partout, net om de intimiteit te versterken en het sculptuur af te bakenen van de open omgevingsruimte.

“Stille beweging”

Je maakt werken uit brons, polyester en ijzercomposiet. Welke materie verkies je? Zijn er bepaalde beelden die beter in een bepaalde materie worden gemaakt? Vind jij dat materie bijdragen tot een bepaalde emotie?

Het creëren van grote beelden gebeurt meestal in gips. De uiteindelijke realisatie kan na het mouleren in composiet of brons uitgevoerd worden. Ik werk ontzettend graag met gips, het is een fantastisch materiaal omdat je daar heel direct kan mee opbouwen. Gips verhard snel waardoor je op een klein steunvlak een groot volume kan opbouwen, wat je met klei moeilijker kan zonder allerhande ondersteuningen. Gips heeft ook het voordeel dat je van heel grof tot heel glad kan werken. Je kan delen wegkappen en op een andere plaats opnieuw assembleren. Je kan andere materialen in de huid van de gips verwerken.

Detail van de materie

Bij de uiteindelijke uitvoeringsfase kan het beeld in composiet of brons gegoten worden. De materie bepaalt wel de sfeer van het werk. Brons oogt tijdloos en heeft een onsterfelijke uitstraling. Composiet oogt hedendaags omdat de patine in verschillende kleuren kan gepatineerd worden, mat of glanzend. Soms accentueer ik bepaalde fragmenten in bladgoud of goudlak.

Welke boodschap wil je meegeven aan de toeschouwer?

Een beeld maak ik als kunstenaar vooral voor mezelf. Ik kan het creëren niet missen en heb mijn werk in het atelier altijd gedeeld in evenwicht gehouden met mijn gezin en job. Het is een innerlijke passie die niet loslaat.  Zelfs toen ik nog full time beeldende vorming gaf aan de Arteveldehogeschool te Gent bleef ik actief in mijn atelier. Het is een innerlijke passie die niet loslaat. Natuurlijk is het fijn wanneer je je werk kan delen met anderen. Het geeft je een boost wanneer je beeld gekozen wordt om in hun tuin of leefruimte te zetten, dit is omdat het die mensen aanspreekt. Als ik zie dat bepaalde van mijn beelden op een openbare ruimte staan deel je sowieso je werk met heel wat mensen. Het verschil is wel dat ze niet voor dit werk hebben gekozen, maar dat deze realisatie door een jury van de gemeente of de stad geselecteerd werd.

Totaalconcept

Wat zou je op creatief vlak nog graag bereiken?

Beeldhouwen is uiteraard geen evidente materie omdat het fysiek veel inspanning vergt, zeker de monumentale sculpturen. Het is een totaal andere wereld dan schilderen op een doek. Er komen heel wat technische aspecten aan bod die telkens opnieuw een uitdaging zijn in de realisatie van een sculptuur.

Misschien is een overzichtstentoonstelling nog iets dat tot mijn verlanglijstje behoort. In  2018 heb ik een monografie RELATED FORMS uitgegeven waar toch een overzicht van mijn beeldend werk en visie opgenomen is. Maar stiekem is mijn grootste wens is om zolang mogelijk fysiek de capaciteit te hebben om te kunnen blijven creëren.

Related forms

Dit was een interview met hedendaags beeldend kunstenares Hilde Van de Walle. Wil je graag nog meer over haar leren? Lees meer over Hilde Van de Walle.

Did you like this? Share it!

0 comments on “Op de koffie met kunstenares Hilde Van de Walle

Comments are closed.