BELGIËHilde Van De Walle

Van ongrijpbaar gevoel naar tastbaar beeld.

Hilde Van de Walle volgde na haar opleiding Bachelor Plastische opvoeding aan het Hoger Sint-Lucasinstituut te Gent, een 4 jarige opleiding Vrije grafiek en 1 jaar finaliteit Vrije Grafiek aan de Koninklijke Academie te Oudenaarde. Daarna volgde ze nog 4 jaar Keramiek aan de Stedelijke Academie te Zottegem en een initiatie bronsgieten.

Hilde Van de Walle was docente aan de Arteveldehogeschool Gent. 

Als kunstenares werkt ze meestal in composiet en brons.

Visie

De grootste fascinatie voor Hilde Van de Walle is het onderzoekende proces om van een “ongrijpbaar gevoel” een “tastbaar beeld” te maken. Tijdens dit creatieproces onderzoekt ze hoe kracht en emotie kunnen geïnjecteerd worden in het sculptuur. De schriftuur van de knedende en modellerende hand is enorm belangrijk. 

Soms kan een deformatie in de constructie, door een verplaatsing, uitzwelling of vervorming in de anatomie, een sterkere energie uitstralen dan de gangbare beeldentaal. 

Hilde Van de Walle ervaart dat niet alles vast te grijpen is wat ze in gedachten heeft maar ze tast af en gaat op zoek naar een balans tussen vrijheid en begrenzing, tussen vasthouden en loslaten. Het hoogtepunt van haar onderzoek is bereikt wanneer het sculptuur op zichzelf staat en een universeel gestalte wordt. 

Haar beelden zijn in zekere zin naturalistisch maar geen letterlijke afbeelding van de werkelijkheid. Expressie en emotie krijgen toegang zonder op te dringen. Met haar werk zoekt ze een weg om de maximale zeggingskracht te bereiken met zo weinig mogelijk afleesbare aanduidingen. Haar beelden zijn krachtige gestalten die met een ingetogen charisma proberen te dialogeren met de omgeving en de toeschouwer. Zo is zelfs de restruimte rond en tussen het beeld geen leegte maar resoneert als een klankbord van wat niet grijpbaar is.

Soms ontluiken in haar oeuvre mythologische figuren en vermengt ze half-mens en half-dier tot één sculptuur. De voelbare spanning in die getransformeerde lichaamsvormen betekenen voor Hilde Van de Walle het opwekken van veerkracht en samenhorigheid. Het is een blijvende zoektocht naar stabiliteit en evenwicht.

De waardering van haar werk wordt tot op heden bevestigd door verschillende realisaties in openbare gebouwen, de publieke ruimte, rotondes en pleinen.

Veelvuldig en divers werk is eveneens terug te vinden in privé collecties in binnen en buitenland.

Dit is slechts een selectie van de kunstwerken.
Kom gerust langs in de galerie voor meer.

Curriculum

Werk in publieke ruimte

‘GEBOGEN DIALOOG’, 2017 Machelen (Vlaams-Brabant)
‘DE TANDEM’, 2011 Houthulst (West-Vlaanderen)
‘GEKADERD’, 2007 Venlo, Nederland
‘OP UITKIJK’, 2006 Eke-Nazareth, (Oost-Vlaanderen)
‘INGETOGEN’, 2005 Herk-de-Stad (Limburg)
‘KOPPEL UIT ÉÉN STUK’ 2002 Steendorp (Oost-Vlaanderen)
‘STILLE BEWEGING’ 2000 Schoten (Antwerpen)

Selecties en nominaties

Beeldengroep ‘bol’ OCMW, Kaprijke
Beeld ‘Up en down’ Fonteinhof, Zele 
Beeld ‘Levenscyclus’, Dendermonde
Beeld ‘Muziek’ Herman Roelstrateplein, Izegem
Beeld ‘Move’ Cultureel Centrum Nekkersdal, Laken
Beeld voor OCMW, Zwevegem
Lenteselectie ‘Kunstambacht VIZO’, Brussel
Selectie ‘Internationale grafiekwedstrijd’, Moeskroen
Selectie ‘Internationale prijs voor plastische kunsten’, Moeskroen
Regeringsmedaille voor Vrije Grafiek
Tweede prijs ‘Theatergrafiek 25 jaar NTG’, Gent

Opdrachten

‘Bas-reliëf’Marnixschool, Schoten
Illustrator boek “De fabulus, artibus et scientiis, Historia Physiologiae”, Edts. C. H. Knight& C. Burvenich en “Liber Amicorum”, C. Burvenich Eds. A. Pezeshki & C. Delesalle
“Logosculptuur” Adhesia
‘Bronzen beeld SB met gezandstraald glasraam’, Arteveldehogeschool Gent
Zilveren halsjuweel bij de uitgave van het boek ”Rozen voor altijd”, Auteur Patricia De Corte. Uitgeverij Lannoo
Uitvoering “Graal” in keramiek voor Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen.
‘Litho’ Jaycees Zottegem
Illustrator boek “Genesisverhaal” voor het International Conference, Rijksuniversiteit Gent, o.l.v. prof. C.Burvenich