DUITSLANDThomas Lippick

“De verleiding en het imaginaire”

Dit is de meest ideale benadering binnen de werkwijze van Thomas Lippick, die op groot formaat en met verschillende lagen kleur aanbrengt op het canvas, om zo zijn individueel karakter te laten ontstaan. Zand en as met zijn verschillende grijstonen en houtskool, creëren een oppervlak welke de toeschouwer doet denken aan oude verbleekte muren in verlaten huizen.

Bovendien is er een duidelijke verwijzing in het werk van Thomas Lippick naar de oude technieken voor het schilderen van fresco’s.
Delen van zijn werk zijn onderwerp van een zoeken naar de klassieke abstractie. Zijn creaties worden inhoudelijk gevormd door kleuren en lijnen meerlagig aangebracht tot een bezadigd resultaat. Een ander deel van zijn beeldvorming zal dan bij de toeschouwer weer andere associaties oproepen.

Thomas Lippick werd geboren in 1960 in Hannover, Duitsland. Zijn opleiding kreeg hij tussen 1985 en 1989 aan de “Freie Kunst-studienstätte Ottersberg, Niedersachsen, Duitsland. Na vijftien jaar te hebben gewerkt in Bremer Neustadt heeft een verhuis zich opgedrongen en kon Thomas Lippick een nieuwe werkplaats vinden in het “Milchquartier” eveneens in Bremen. Een prachtig 19de -eeuws pand met een prachtige tuin, het “Atelier in der Runken”, waar hij zijn artistiek werk kan voortzetten. 

Oude schildertechniek, tempera met meervoudige lagen en kleuren. Het werk heeft een speciale diepte en zijn nostalgisch en meditatieve.

Sinds het jaar 1994 wordt zijn werk veelvuldig tentoongesteld en is zijn werk te zien op vele nationale en internationale fora.
Al dertig jaar werkt Thomas Lippick navolgend de oude traditionele schildertechnieken, met tempera en meer specifiek met eitempera. Pigmenten en soorten aarde worden gemengd met een emulsie welke toelaat de kleuren te verdunnen met water. Dit in contrast met de klassieke olieverfschilderijen.

Thomas Lippick geeft bewust geen titels aan zijn werken. Hij laat dit bewust over aan de individuele verbeelding, waardoor het verschillende betekenissen kan aannemen. Een abstract landschap, een horizon, een groep verdwaalde mensen, verschillende interpretaties zijn mogelijk.

De veelvuldige gelaagdheid in kleuren met zijn wazige niet-specifieke beelden geeft een bepaalde diepte welke referenties oproept aan het vervliegen van de tijd, beelden uit het verleden en van de tijd op zich.

Het soms meditatieve effect van de kunstwerken zal de toeschouwer verleiden zijn werk van meer nabij te gaan beschouwen en zich volledig in het werk te verdiepen, zich in het werk volledig onder te dompelen.

En om de beeldentaal beter te verstaan, of zoals één van de vele toeschouwers het ooit heeft uitgedrukt “deze schilderijen moeten gewoon meer dan eens bekeken worden”
Daarom kan dit artikel de titel krijgen die het verdient

Dit is slechts een selectie van de kunstwerken.
Kom gerust langs in de galerie voor meer.