Gallo Romeins Museum |


JOYCE OVERHEUL (kopie)

20.10 - 30.06.2024

JOYCE OVERHEUL (kopie)

20.10 - 30.06.2024

Emmanuel Fillion

In Tongeren wordt binnenkort gedurende en halfjaar het oeuvre van Emmanuel Fillion geëxposeerd. Zijn beeld zal in dialoog staan met een exclusief Carrera marmeren beeld uit de oudheid, die uitzonderlijk uitgeleend is door het Louvre. Het Gallo-Romeins museum wil hiermee het opnieuw actueel concept van harmonie uit de klassieke beeldhouwkunst naar het groot publiek brengen met het werk van Emmanuel Fillion

Emmanuel Fillion is een Frans-Amerikaanse kunstenaar. Hij groeide op in Soissons, een stad in het noorden van Frankrijk. Hij kwam voor het eerst in contact met steenhouwers in een nabijgelegen kalksteengroeve. De ruwe steen, het gereedschap en de technieken fascineerden hem. Daarom koos hij als tiener voor een praktische opleiding tot beeldhouwer in plaats van voor een theoretische kunstopleiding. Jarenlang werkte hij als steenhouwer aan grote restauratieprojecten in Frankrijk. Daarbij moest hij de verschillende historische stijlen (Romaans, Gotisch, Renaissance, enz.) volgen die eigen waren aan de te renoveren gebouwen. 

In 1944 verhuisde hij naar Californië en probeerde hij zijn artistieke vrijheid te herwinnen: "de geschiedenis maakte me een gevangene van mijn eigen vaardigheden als beeldhouwer". Uiteindelijk ontwikkelde Fillion een eigen artistieke stijl, gekenmerkt door expressieve beelden in marmer en brons. In zijn werk laat hij zich onder meer inspireren door de oude Griekse beeldhouwkunst. "Hedendaagse kunst is alleen anders, maar zeker niet beter dan die van de oudheid." 

Emmanuel werkt vaak met wit mamer. Hij vindt dit een bevredigend materiaal: "het is hard genoeg om weerstand te bieden, maar zacht genoeg om mee te werken". Voor hem heeft marmer eenziel, zodat je als beeldhouwer er expressie en emotie in kunt leggen. Uit respect voor het marmer kiest hij er bewust voor om zijn beelden niet te beschilderen. Hij wil dat het marmer zuiverheid uitstraalt. 

Gedurende 6 maanden wordt zijn oeuvre ook geëxposeerd in het Gallo-Romeins museum. Zijn beeld gaat in confrontatie met een klassiek carrara marmeren beeld van het Louvre.  Hiermee wilt het museum de evolutie tonen tussen hoe beeldhouwers vandaag versus vroeger met carrara marmer aan de slag gaan.