Wim Delvoye
Als neo-conceptueel kunstenaar is Wim Delvoye alom bekend voor zijn hedendaagse kunst waarbij hij de grens vervaagt tussen de kunst van het verleden en het digitale domein van de huidige moderne kunstpraktijk. Wim Delvoye heeft een kunst ontwikkeld die een herinterpretatie biedt van kunstwerken uit het verleden en tegelijkertijd een lucide en geamuseerde blik werpt op de hedendaagse maatschappij. Hij verkent de kunstgeschiedenis, gotische kathedralen en beeldhouwwerken uit de 19e eeuw en onthult tegelijkertijd de schoonheid van dagelijkse voorwerpen.
De zeer ornamentele motieven en ornamenten worden niet zozeer gebruikt als decoratieve citaten, maar als patronen van waarde en duurzaamheid in de moderne tijd. Zijn steeds groter wordende Gotische Torens werden tentoongesteld tijdens de Biënnale van Venetië 2009 langs het Canal Grande (Peggy Guggenheim Museum), Musée Rodin (Parijs, 2010) Bozar (Brussel, 2010) en het Jing’An Sculpture Park in Shanghai (2012). Een andere gedraaide spiraalversie stond in de piramide van het Louvre tijdens Delvoye’s solotentoonstelling in 2012. Daaruit blijkt dat zijn smaak voor het ornamentale blijft bestaan in zijn onderzoek naar historische ruimtes, waarbij hij geschiedenis met moderniteit combineert.
Het werk van Wim Delvoye was te zien op Documenta IX en de Biënnale van Venetië in 1999. Verschillende emanaties van Cloaca waren te zien in het MuHKA (Antwerpen, BE), Migros Museum (Zürich, CH), de Power Plant (Toronto, CA), New Museum (New York, USA), met als hoogtepunt de presentatie van Cloaca Professional in Tasmania’s MONA.