Groupsshow: Nature's Conversation
Tomas Zemla, Francesca Marti en Koen Vanmechelen
09.11 - 31.12.2024
Verken de gloednieuwe groupsshow Nature’s Conversation bij Gallery Ysebaert. Drie binnen- en buitenlandse topkunstenaars toveren de galerij om tot een natuurlijk paradijs vol prachtige wonderen van het planten- en dierenrijk. Ga in dialoog met de natuur en ervaar het tijdloze ritme van onze aarde...
Tomas Zemla, een harmonie van leven en landschap in de Violet Garden
Tomáš Žemla’s (SK, 1984) kunst ademt de eenvoud en diepte van het landschap waarin hij opgroeide. Zijn werken zijn doordrenkt met de uitgestrekte velden, de stille horizon en de subtiele harmonie tussen aarde en lucht. Wat op het eerste gezicht minimalistisch oogt, onthult bij nader inzien gelaagde composities van kleur en lijn, een meditatieve reis door licht en schaduw
Žemla schildert niet enkel wat hij ziet, maar vooral wat hij voelt: de ritmische lijnen van geploegde voren, het wuivende graan dat opgaat in de lucht. Zijn olieverfschilderijen zijn opgebouwd uit trage, geduldige lagen, die samen een vibrerende harmonie van tinten creëren. Het resultaat is een stille poëzie van de natuur, die uitnodigt tot reflectie en bezinning. Hij speelt steeds met de balans tussen realiteit en abstractie, tussen traditie en experiment. Zijn kunst is een verkenning van de onuitgesproken dialoog tussen mens en natuur, een zoektocht naar eenvoud in een complexe wereld.
Žemla stelt u graag zijn nieuwe werken voor uit de serie ‘Violet Garden’. De tuin vormt een eindeloze inspiratie voor de kunstenaar, hij omschrijft het als een goed ontworpen universum, gecreëerd door de mens en aangepast aan hun eigen behoeften. Het is een ruimte die duidelijke grenzen heeft, maar toch inherent oneindig is. De tuin is ook een universele bron voor de vervulling van behoeften. Zo hoopt Žemla dat de kijker zijn schilderijen actief zal benaderen. De werken zijn speels en realistisch tegelijk - “bijna om naar binnen te reiken en een pruim mee naar huis te nemen”.
“Voor mij is de tuin een ruimte die zowel geeft als neemt. Het kost slechts één ding: energie in de vorm van menselijke arbeid, maar het geeft zoveel meer terug - voeding voor het lichaam en de ziel.” - Thomas Zemla
Francesca Marti, de natuur als spiegel van de ziel
Francesca Martí (ES) heeft een diepgaande band met de natuur die haar leven en werk doordringt. De weelderige tuinen, uitgestrekte velden en wilde schoonheid van haar geboorteland vormen een onuitputtelijke bron van inspiratie voor haar multidisciplinaire kunst. Of het nu in schilderijen, fotografie, video of installaties is, Martí’s werk reflecteert de organische dynamiek van de natuurlijke wereld en de menselijke aanwezigheid daarin.
Martí vangt de bewegingen van de natuur – van het trillen van bladeren in de wind tot de vlucht van een insect – en verweeft deze met de essentie van menselijke emoties. Ze gebruikt vuur, insecten en symboliek uit het dierenrijk om universele thema's te verkennen, zoals vrijheid, verlangen en transformatie. In haar recente werken staat de menselijke figuur centraal, vaak vervormd of geïntegreerd met natuurlijke elementen, alsof de grens tussen mens en natuur vervaagt.
In Martí’s nieuwste werken zijn groepen van haar kleine ‘Believers’-sculpturen verzameld rond collages van grote bladeren. Geschilderd in koper-, groen-, goud- en bruintinten verschuilen sommige figuren zich in de schaduw, terwijl anderen lopen over het filigraan papieren oppervlak van de bladeren en sommigen lijken zelfs de gigantische bladeren en bloemblaadjes in hun handen te dragen. Zoals altijd verkent Martí's werk de thema's migratie, kwetsbaarheid en evenwicht. Hoewel de kleine figuren op het eerste gezicht lijken op zwermen insecten die in het niet vallen bij Moeder Natuur, ziet de kunstenaar de 'Believers' in haar nieuwe serie getiteld ‘Refugees into Nature’ als integraal onderdeel van de bredere natuurlijke wereld en onderdeel van de cyclus van het leven. In Martí's wereld wordt één enkel blad een heel landschap en ecosysteem.
“Voor mij is het belangrijk om te laten zien dat wij mensen niet belangrijker zijn dan de natuur. We zijn klein, maar niet onbelangrijk. Ik wil een boodschap afgeven over hoezeer we moeten zorgen voor de schat die we hebben, en om het bestaan zelf te koesteren.” -
Francesca Martí
Martí’s
installaties nodigen uit tot reflectie over het evenwicht tussen de innerlijke wereld van de mens en de ongetemde krachten van de natuur. Met grote, geperforeerde doeken en videoprojecties van gezichten en lichamen, verstoort Martí het onderscheid tussen het werkelijke en het imaginaire, het fysieke en het etherische. Haar figuren lijken op te gaan in de natuur, in een voortdurende dialoog met hun omgeving. Dit spel van licht, schaduw en beweging roept de betovering van een tuin bij zonsopgang op, een plek waar leven, dood, groei en verval samenkomen in een eindeloze cyclus.
De natuur in Martí's werk is niet zomaar een achtergrond; het is een levend wezen, een reflectie van onze ziel, onze angsten en onze verlangens. Het is een plek van kracht en kwetsbaarheid, van verbinding en scheiding, waar de mens en de natuur samen een nieuwe, gezamenlijke taal vormen.
Koen Vanmechelen, de meesterlijke kunst van natuur en diversiteit
Koen Vanmechelen (BE, 1965) is een multidisciplinaire kunstenaar op het snijvlak van kunst, natuur en wetenschap. Hij verweeft de complexiteit van het dierenrijk met de fundamentele vragen over de menselijke conditie. Zijn werk, dat iconisch is geworden door het Cosmopolitan Chicken Project , gaat niet alleen over kippen; het is een diepgaande reflectie op de natuur, diversiteit en de manier waarop we als mensen omgaan met het leven om ons heen.
Van jongs af aan werd Vanmechelen gefascineerd door de natuur, en zijn zoektocht naar de kern van leven en evolutie begon bij het kruisen van verschillende kippenrassen. Wat begon als een speels experiment groeide uit tot een krachtige metafoor voor de kracht van genetische diversiteit en de noodzaak van culturele uitwisseling. De kip, een alledaags dier, wordt in zijn werk een symbool voor verbinding en wederzijdse afhankelijkheid. Elk ras draagt een uniek stukje van de wereld in zich, en door ze te kruisen, ontstaat een nieuw, kosmopolitisch wezen dat diversiteit en samenwerking belichaamt.
“Every organism is looking for another organism to survive” - Koen Vanmechelen
De natuur is voor Vanmechelen geen passieve achtergrond; het is een actieve, levende partner in zijn werk. Zijn projecten – of het nu gaat om sculpturen, installaties of levende kunst – schetsen de delicate balans tussen natuur en cultuur. Hij nodigt de toeschouwer uit om na te denken over hoe we samenleven met andere soorten, hoe we onze ecosystemen beïnvloeden en hoe we onszelf kunnen zien als onderdeel van een groter geheel. De kippen die hij kruist zijn niet enkel dieren, maar representaties van menselijke migratie, identiteit en vrijheid.
Koen Vanmechelens werk daagt ons uit om verder te kijken dan de oppervlakte van het dagelijks leven, om de complexiteit van de natuur te omarmen en te erkennen dat diversiteit en evolutie ons sterkste antwoord zijn op de uitdagingen van de moderne tijd. Zijn kunst is een poëtische en krachtige uitnodiging om te leren van het dierenrijk, en om de verbinding met de natuur te herstellen als bron van creativiteit, vrijheid en balans.