Peter Beyls
Peter Beyls is een interdisciplinaire kunstenaar die werkt op het snijvlak van informatica en kunst en generatieve systemen ontwikkelt op het gebied van muziek, beeldende kunst en hybride formats. Beyls studeerde aanvankelijk elektronische engineering en vervolgens muziekgeschiedenis, muziekanalyse en geluidstechniek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. In 1974 studeerde hij computermuziek bij Tamas Ungvary aan EMS in Stockholm. In 1977 werd hij gastdocent aan de Slade School of Art, University College London. Beyls behaalde een doctoraat in de informatica aan de Universiteit van Plymouth, Verenigd Koninkrijk. Hij publiceerde veel, met name over vroege symbolische AI en kunst, machine learning in realtime interactieve muzieksystemen, cellulaire automaten en verschillende aspecten van algoritmische kunst.
CV
2019 GA2019: XXII Generative Art International Conference, Rome, Italië
2019 Computer Arts Society at BCS, London, UK
2019 Algorithmic Introspections, Peter Beyls & Jean-Pierre Hébert, DAM Gallery, Berlijn, Duitsland
2019 W’re Out Phishin’: Tools for things and ideas, KASK, Gent, België
2019 Art On Paper, Bozar, Brussel, België
2019 Sound Vibes, Galerie Charlot, Parijs, Frankrijk
2019 Seeing Together: A Synopsis, Zwarte Zaal, Gent, België
2019 HCII2019 Human Computer Interaction International – Art as Living Interface, Orlando, VS
2019 Chinese HCI 2019 – Crickets (audiovisual installatie), Xiamen, China
2019 Coming Full Circle, Verbeke Foundation, Kemzeke, België
2019 Listen to Me – Sounds like Silence, Looks like Tinnitus (Peter Beyls & Philippe Druez), Zebrastraat Gent, België
2019 Abstract Art in the Digital Era & The Algorists, Thoma Foundation, Chicago, VS
2018 NIME2018: Motivated Learning in Human-Machine Improvisation, Virginia Tech, Blacksburg, VS
2018 Panel Art Brussels: Post Internet Art, Ways Beyond the Post-Internet
2018 Celebrating 50 years of the Computer Arts Society, LCB LightBox, Leicester, VK
2018 NICC Jubilee A4 Works, NICC, Antwerpen, België
2018 Computer-Grafik 1984 (review Herbert W. Franke), DAM Gallery, Berlijn, Duitsland
2017 Symbiotic Interaction with/in Artificial Ecosystems, Generative Arts Conference, Ravenna, Italië
2017 FishBowl 2012-2017 / “Lost in Garbage” (groep), Verbeke Foundation, België
2017 Improvisational Interfaces, Monash University, Prato, Italië
2017 Human-Machine Interaction: Learning to Create in a Common Effort, ISEA 2017, Manizales, Colombia
2017 Improvisation as Speculative Computing, New York University, VS
2016 Açores [Systemic Island], Generative Arts Conference, Florence, Italië
2016 Colors of the Web, Wenzhou Design Biennial, China
2016 Living Gestures (CMMR2016), São Paulo, Brazilië
2016 Rainforest (interactive audiovisual installatie met André Perrotta), CHI2016, San José, VS
2016 Art as Speculative Computing, ATEC Lecture, UT Dallas, VS
2016 Mind the System, solo show, DAM, Berlijn, Duitsland
2016 Thoughts on Interaction, Creative Colab’16, Porto, Portugal
2015 Talk to Me (live performance & gestural audio), Generative Arts Conference, Venetië, Italië
2015 De Stille Dimensie, KU Leuven, België
2015 Artist talk, DAM, Berlijn, Duitsland
2015 Bienal de Cerveira, Portugal
2015 WindChime (audiovisual installatie), NIME2015, Baton Rouge, VS
2015 Aesthetica: Fifty Years of Computer Generated Art, DAM, Berlijn, Duitsland
2015 A Look At The Future, Gallery De Buck, Gent, België
2014 Simple Thoughts – Survey exhibition, iMAL Center for Digital Cultures, Brussel, België iMAL (archive)
2014 WindChime (2011-2014), ISEA2014, Dubai, VAE
2014 WindChime (2011-2014), New York City Electronic Music Festival, Abrons Art Center, VS
2014 Creative Companionship with Machines, Black and White Festival, Porto, Portugal
2014 Bit by Bit, Survey exhibition, DAM Frankfurt, Duitsland